Strona główna  //  Aktualności  //  „Przeniesienie” – grafika i malarstwo Jürgena Höritzscha

Zapraszamy do Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze na wystawę malarstwa oraz grafiki współczesnego niemieckiego artysty, Jürgena Höritzscha. Ekspozycja pod tytułem „Przeniesienie”/ „Die Übertragung” składa się z ponad 20 prac wykonanych w technikach malarstwa olejnego, akrylowego oraz akwaforty. Twórczość Jürgena Höritzscha stylistycznie odwołuje się do estetyki ekspresjonizmu i surrealizmu okresu awangardy XX wieku. Treściowo obrazy nasycone są mrokiem, który ściśle wiąże się z trudną tematyką obyczajowo-moralną. Prace można oglądać na wystawie czasowej do 30 sierpnia 2022 roku. Na 29 sierpnia o godz. 17.00 odbędzie się finisaż oraz spotkanie z artystą.

PROGRAM:

Jednym z zasadniczych celów sztuki współczesnej jest wywołanie poruszenia u odbiorcy. Od czasów rozwoju sztuki realistycznej fotografii, artyści plastycy ukierunkowali twórczość na przedstawianie rzeczywistości z innej perspektywy. Ważny stał się przede wszystkim przekaz, manifest, zawarta myśl lub emocja, często niejednoznaczna, z pozostawioną swobodą interpretacji.

Twórczość Jürgena Höritzscha, niezależnego artysty z saksońskiego miasta Chemnitz, członka związku artystów-plastyków, sięga inspiracją lat 20. XX wieku. Mocnych impulsów twórczych Höritzschowi dostarczał niemiecki ekspresjonizm, tacy artyści, jak Otto Dix, Ernst Ludwig Kirchner czy Emil Nolde. Artysta czerpie z niemieckiego surrealizmu, między innymi z stylistyki Maksa Ernsta czy Edgara Endego. Pod względem technicznym dzieła Jürgena Höritzscha charakteryzują się skomplikowaną i wymagającą precyzji techniką akwaforty. Realizuje się również w malarstwie olejnym i akrylowym. 

Prace Jürgena Höritzscha mogą być odbierane jako mroczne, nacechowane trudnym do jednoznacznego zidentyfikowania lękiem bądź smutkiem. Rzadko widać w nich dosadne i jasne przedstawienie przemocy. Znajdujemy raczej cierpienie i współczucie dla krzywdzonych ludzi oraz innych istot – efekty działania agresji, prześladowania. Sztuka bywa ostrzeżeniem przed utratą wolności, w tym przed totalitaryzmem najróżniejszych typów. Widać to choćby w grozie obrazu Na plaży, mogącej przywodzić na myśl filmowe ujęcia nazistowskiej propagandy. Dehumanizacja postaci symbolizuje zatracenie jednostki w opresyjnym systemie. Analogiczne odczucia, przywodzą na myśl wizerunki żołnierzy, bądź umundurowanych marionetek, uosabiających smutek i pustkę. Podobne reakcje budzą obrazy bolesnych czy okrutnych badań medycznych oraz miejsc kojarzących się w XX wieku z tragiczną śmiercią. W sztuce Jürgena Höritzscha, cierpienie zwierząt kontrastuje z bezrefleksyjną „pruską w duchu” butą i arogancją kolonialnych myśliwych. 

Charakterystycznej grozie Höritzscha momentami towarzyszy ironiczny, gorzki „zrywający ludzkie maski” humor, podobny w stylu do groteskowych prac Georga Grosza. To druga strona refleksji nad kondycją rodzaju ludzkiego. Pozwala to na radykalne odcięcie się od fascynacji przemocą i pochwały agresji. Mrok prac Höritzscha nie jest gloryfikacją okrucieństwa w imię jakichkolwiek wartości artystycznych. Przewijający się wątek przemocy powinnyśmy interpretować jako alert. Ostrzeżenie przed tym, co coraz częściej zdarza się dziś w nowym „postdemokratycznym” świecie.

Jest jeszcze jeden istotny aspekt tych dzieł, który uwydatnia ich dominującą grozę. Nie ma w sztuce Jürgena Höritzscha duchowej nadziei z zewnątrz, ze świata metafizyki  i religii. Nie ma „Tego”, który miałby los człowieka poprawić, tak jak wygląda to z perspektywy filozofii ludzi wierzących w transcendencję. W świecie artystycznej kreacji Höritzscha człowiek może wyzwolić się z cierpienia sam, poprzez bycie świadomym zagrożeń i zła. Jego rolą jest powstrzymać, indywidualnie czy wspólnotowo, powrót złego snu, totalitarnego koszmaru. Kreatywne nawiązanie do estetyki czy myśli zwartej w sztuce lat 20. minionego stulecia, epoki przesiąkniętej autorytarną i opresyjną ideologią odzwierciedla niestety wciąż aktualne, uniwersalne problemy. W tym tkwi siła przekazu prac Jürgena Höritzscha.

 

Do góry