"Wolnomularstwo /masoneria - zasady, historia, współczesność". Nowa wystawa w muzeum w Kamiennej Górze.


Semper. W poszukiwaniu architektonicznego i tkackiego dziedzictwa (GALERIA) 

Po raz kolejny nasze muzeum przygotowało wydarzenie na Europejskie Dni Dziedzictwa. Naszą tegoroczną propozycją było spotkanie „Europejskie Dni Dziedzictwa: SEMPER - od tkaniny do architektury”. W sobotę 13 września w muzeum odbył się wykład, a po nim mały spacer po starym mieście w Kamiennej Górze. Tym sposobem wpisaliśmy się w tematykę tegorocznej edycji EDD „W stronę architektury. Młode dziedzictwo”. W wydarzeniu udział wzięli mieszkańcy regionu, regionaliści, rekonstruktorzy historyczni, artyści oraz turyści z Dolnego Śląska.  

Tematem wykładu Roberta Główczyka była twórczość architektoniczna i idee estetyczne Gottfrieda Sempera, jednego z najbardziej wpływowych architektów stylu historycznego w XIX wieku. Jego monumentalne budowle są ozdobą Wiednia, Zurychu czy Drezna. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się, że architekt pośrednio związany był z Kamienną Górą. Z naszego miasta pochodziła rodzina - przodkowie, w tym ojciec - znakomitego twórcy i teoretyka architektury. Semperowie przez około 400 lat mieszkali i tworzyli dziedzictwo dawnego Landeshut (przedwojenna Kamienna Góra). W XVIII wieku rodzina architekta zajmowała się kupiectwem - głównie handlem tkaninami. Prawdopodobnie z domu rodzinnego ojca - również kupca tekstylnego - Gottfried Semper wyniósł fascynację tkaniną - jej tworzeniem, fakturą, tektoniką. W swoich pracach teoretycznych nadał tkaninie niespotykany do tej pory w historii sztuki wymiar. Uznał tkactwo za pra-rzemiosło, a tkaninę za pierwszy architektoniczny budulec. Podczas wykładu słuchacze poznali paralele łączące tekstylia z architekturą (w tym konfrontację splotu tkackiego z wątkiem ceglanym), a także szczególnie ważną, semperowską teorię "ubioru architektury". Zaprezentowane zostały także współczesne przykłady nawiązania do idei Sempera m.in. w sympozjach naukowych, sztuce (przestrzenne instalacje tkackie) oraz praktyce budowlanej (np. stosowaniu membran w architekturze).  

Po wykładzie, uczestnicy spotkania wyszli na spacer po starym mieście. Zobaczyli miejsce, a którym w XVII wieku stała kamienica Semperów, a następnie poznawali i podziwiali budowle z XVII-XX wieku, które w różny sposób wpisują się w teorie Sempera lub są ich modernistycznym zaprzeczeniem. Uczestnicy poznawali budowę stylistyczną barokowych, klasycystycznych, eklektycznych i secesyjnych fasad (w poszukiwaniu semperowskiego kostiumu architektury), a także zaglądali do mało znanych, interesujących sieni kamienic w poszukiwaniu wnętrzarskich architektonicznych rozwiązań nawiązujących do tekstylnego dziedzictwa (malowidła, mozaiki w secesyjnych kamienicach).

Całość wydarzenia została sfilmowana przez ZetKa Film Krzysztof Zagrodny i dostępna jest w mediach, w tym na naszym muzealnym kanale YouTube. 

 

 

semper4
semper3
semper6
semper5
semper
semper1
semper2